Displej

Vypadá to nadějně. Do GPS v našem Fordu se již podařilo přes dotykový displej zadat cílovou zemi i město, teď stačí pouze potvrdit cíl. A ne. Přístroj si opět začal žít vlastním životem a jako obvykle právě počítá, za kolik hodin dorazíme do Andorry, jeho oblíbeného cíle. 

Takto to probíhalo již skoro dva roky. Až jedno upršené ráno, krátce po přestěhování do Švýcarska, když místo cíle ve 30 minut vzdáleném Curychu opět odvážně spočítal cestu do Andorry, potkal se displej s mou pěstí. Elektronika tentokrát prohrála bitvu s biologickým systémem. 

Většinu “infotainmentu” auta šlo nadále používat pomocí menu na volantu, akorát GPS byla zcela vyřazená a dokonce nešlo ani zobrazit mapu, jelikož na rozbitém displeji nebylo možné “odkliknout” počáteční výstrahu „Navigace nenahrazuje zdravý rozum“. 

Zajel jsem do pobočky Fordu, kde mi vysvětlili, že u tohoto modelu je možná pouze výměna celé jednotky (head unit) včetně rádia, CD, ovládání topení a klimatizace, přičemž cena nové překračuje 3000 franků. U auta, jehož aktuální hodnota nedosahovala trojnásobek této sumy, se nejednalo o příliš lukrativní řešení. V pobočce Fordu jsem ale získal adresu švýcarského „autorádiového guru“. Pohotově jsem tam zajel, abych si vyslechl verdikt, že jiná možnost než výměna celé head unit u Fordu Mondeo ročník 2012 opravdu ale opravdu neexistuje. Začalo pátrání po použitých „head units“ na E-Bay, nicméně i tato možnost se ukázala jako nerealizovatelná.  

Během prohledávání kyberprostoru jsem narazil na garážovou firmu jistého Itala jménem Basci, který se poblíž Curychu zabývá automobilovými audiosoupravami. A tak jsem 5. července vyslechl dlouho očekávanou větu: „zkusím zjistit, co se s tím dá dělat“. Hurá, za pár dnů pan Basci volá, že se dá vyměnit pouze displej. Cena: 600 franků včetně práce. Za pár dnů je jednotka z našeho Fordu vymontovaná a začíná se léto bez GPS, rádia a klimatizace, a dokonce i bez možnosti pustit si vzduch do kabiny jinak než otevřeným oknem. V aktuálních 35ti stupních ve stínu to poněkud snižuje pohodlí jízdy, ale za 2 až 3 týdny to bude zase v pořádku. 

Nebylo. Volám opět panu Bascimu, ten se vymlouvá a nakonec přizná, že se zatím věc dopředu nepohla a on za 2 dny odjíždí na měsíční dovolenou. A tak jedu k němu a nechám si namontovat zpět head unit s rozbitým displejem; přece by bylo škoda zůstat bez rádia a klimatizace celé léto. Aj, rádio je třeba po zapojení odblokovat. Kód sice mám, ale musí se zadat přes ten rozbitý displej. Tak nic, alespoň mám zpět klimatizaci. Aha, taky ne, z nějakého důvodu teplotu nelze regulovat, asi to souvisí s tím zablokovaným rádiem. Tak alespoň foukání vzduchu bez úpravy teploty lze opět ovládat. 

Kolem 20. srpna pan Basci opět vymontuje head unit z auta a slibuje, že za dva týdny bude vše hotovo. 

Abych to zkrátil: 26. září kolem 16h odpoledne je skutečně do našeho Fordu namontována jednotka s novým displejem, vše opět funguje a dokonce GPS již nepreferuje Andorru, ale respektuje zadání cíle cesty. Platíme 600 franků a s radostí vyrážíme na podzimní dovolenou. 

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *